THE 100 JAPANESE CONTEMPORARY ARTISTS

【#004 岡﨑乾二郎】 アーティスト:岡﨑乾二郎×聞き手:藪前知子

2014/09/24(水) 19:00-21:00

岡﨑乾二郎(造形作家、武蔵野美術大学客員教授)

1955年東京都生まれ。1982年パリ・ビエンナーレ招聘以来、数多くの国際展に出品。「灰塚アースワーク・プロジェクト」「なかつくに公園」等のランドスケープデザイン、「ヴェネツィア・ビエンナーレ第8回建築展」(2002年/日本館ディレクター)、現代舞踊家トリシャ・ブラウンとのコラボレーション(2007年)など、常に先鋭的な芸術活動を展開。東京都現代美術館(2009〜2010年)における特集展示では、1980年代の立体作品から最新の絵画まで俯瞰。主な著書に『ルネサンス 経験の条件』(文藝春秋)、『れろれろくん』(小学館/文:ぱくきょんみ)、『ぽぱーぺ ぽぴぱっぷ』(クレヨンハウス/文:谷川俊太郎)。http://kenjirookazaki.com/

Kenjiro Okazaki(Artist, Critic, works in Tokyo、Visiting Professor, Musashino Art University)

Born in Tokyo in 1955. Visiting Professor at Musashino Art University. Since being invited to the Paris Biennale in 1982, Okazaki has been internationally exhibited numerous times. He has continuously been involved in radical art activities including 'Haizuka Earthworks Project' and 'Nakatsukuni Mid-Earth Park' landscape projects, the 2002 La Biennale di Venezia 8th International Architecture Exhibition (as Director and Artist), and a 2007 collaboration with contemporary dancer Trisha Brown. During a special exhibition at the Museum of Contemporary Art Tokyo (2009-2010), works spanning from his 1980s sculptures to recent paintings were exhibited. Selected texts in Japanese : Renaissance: Condition of Experience, Chikuma Shobo, 2001 (republished by Bungei Shunju in 2014) Kanji and Architecture, INAX Publishing, 2003 Trisha Brown—Motion of Thought, Toki-No-Wasuremono, 2006 Articulation of Arts: Technological Analyses, Film Art Co., 2007 http://kenjirookazaki.com/

岡﨑乾二郎|Kenjiro Okazaki

藪前知子(東京都現代美術館学芸員)

1974年東京都生まれ。東京都現代美術館学芸員。主な担当企画に「大竹伸朗 全景 1955-2006」(2006年)、MOTコレクション「特集展示 岡﨑乾二郎」(2009-10年)、「特集展示 石田尚志」(2011年)、「残像から」(2013年)、「クロニクル1995-」(2014年)(以上、東京都現代美術館)、「Omnilogue: Your Voice is Mine」(2013年/シンガポール国立大学美術館)など。近現代美術についての寄稿多数。

Tomoko Yabumae

Born in 1974 in Tokyo, Japan. Curator of Museum of Contemporary Art Tokyo. She has curated Shinro Ohtake; Zen-Kei Retrospective 1955-2006 (2006), Omnilogue: Your Voice is Mine (2013, NUS Museum, Singapore) and has organized MOT Collection since 2007 including special feature such as Kenjiro Okazaki (2009-10), Takashi Ishida(2011), Afterimages of tomorrow (2013), Chronicle 1995- (2014). Her writings on modern and contemporary Japanese art have appeared in a number of journals in Japan.