THE 100 JAPANESE CONTEMPORARY ARTISTS

【#013 横尾忠則】 アーティスト:横尾忠則×聞き手:椹木野衣

2014/10/22(水) 15:00-17:00

横尾忠則(美術家)

一九三六年兵庫県生まれ。七二年にニューヨーク近代美術館で個展。その後もパリ、ヴェネチア、サンパウロなど各国のビエンナーレに出品するなど世界的に活躍する。アムステルダムのステデリック美術館、パリのカルティエ財団現代美術館での個展など海外での発表が多く国際的に高い評価を得ている。近年は東京都現代美術館、京都国立近代美術館、金沢21世紀美術館、国立国際美術館など国内の美術館で相継いで個展を開催。毎日芸術賞、旭日小綬章受章、同年度朝日賞、山名賞など、受賞・受章多数。二〇一二年、神戸に横尾忠則現代美術館開館。二〇一三年、香川県 豊島に「豊島横尾館」開館。www.tadanoriyokoo.com

Tadanori Yokoo

横尾忠則|Tadanori Yokoo

椹木野衣(美術批評家)

1962年、秩父市生まれ。同志社大学文学部文化学科を卒業後、東京を拠点に批評活動を始める。最初の評論集『シミュレーショニズム』(増補版、ちくま学芸文庫)は、90年代の文化動向を導くものとして広く論議を呼ぶ。また同時に村上隆やヤノベケンジ、飴屋法水らと挑発的な展覧会をキュレーション。 主著『日本・現代・美術』(新潮社)では日本の戦後を「悪い場所」と呼び、わが国の美術史・美術批評を根本から問い直してみせた。他に1970年・大阪万博の批評的再発掘を手がけた『戦争と万博』(美術出版社)など著書多数。 近年は岡本太郎の再評価や戦争記録画の再考にも力を注いでいる。2007年から08年に掛け、ロンドン芸術大学TrAIN客員研究員として英国に滞在。

Noi Sawaragi(Art Critic)

Born in Chichibu City in 1962, Sawaragi graduated from the Culture Department in the Faculty of Literature at Doshisha University and began work as a critic in Tokyo. His first collection of critical essays, Shimyureshonizumu (Simulationism) (Enlarged edition, Chikuma Arts and Sciences Library) prompted broad discussion as a work that guided cultural trends in the 90s. People like Takashi Murakami, Kenji Yanobe and Norimizu Ameya curated challenging exhibitions at the same time. In his most famous work, Nihon gendai bijutsu (Japan, Modernity, and Art) (Shinchosha Publishing Co., Ltd.), Sawaragi refers to post-war Japan a “bad place” and questions the fundamentals of Japanese art history and art criticism. He has authored numerous other publications including Senso to Banpaku (War and the World’s Fair) (Bijutsu Shuppan-sha, Co., Ltd.), a critical re-examination of the 1970 Osaka World’s Fair. Sawaragi is recently re-examining Taro Okamoto and taking a new look at his war paintings. He resided in Great Britain from 2007 to 2008 working as a guest researcher at the Transnational Art, Identity and Nation (TrAIN) Research Centre at the University of the Arts, London.

【#014 河原 温について】 語り手:松井 茂×聞き手:粟田大輔

2014/10/22(水) 19:00-21:00

河原 温

29,771日

On Kawara

Artist history: 29,771 days lived

松井 茂(詩人、東京藝術大学芸術情報センター助教)

1975年東京生まれ。テレビジョンと現代美術の影響関係について研究、発表、上映をしている。詩集に『時の声』他。編著に『虚像の時代 東野芳明批評選』、『日本の電子音楽 続 インタビュー編』。上映企画に今野勉を主題とした「思想としてのテレビ」(東京藝術大学)、「おくりもの 藤幡正樹?Expanded Animation Works」(恵比寿映像祭)。展示監修に「磯崎新 12×5=60」展(ワタリウム美術館)など。

Shigeru Matsui(Poet, Assistant Professor at Art Media Center, Tokyo University of the Arts)

Born in 1975 in Tokyo. Researches, publishes, and presents on the impacting relationship between television and contemporary art. Has released many publications and poem anthologies including 'Voice of Time'. Has lead screenings at Tokyo University of the Arts and the Yebisu International Festival for Art & Alternative Visions. Supervised over the 'Arata Isozaki 12x5=60' Exhibition (Watari-Um Museum) and others.

粟田大輔(美術批評)

1977年生まれ。2011年に立ち上げたアート専門のインターネット放送局[comos-tv]の運営メンバー。第13回『BT/美術手帖』芸術評論募集佳作。論考に「書き換えられるシステム」「ポスト消費社会と映像の再生産」など。

Daisuke Awata(Art Critic)

Born in 1977, Awata Daisuke is a founding member of comos-tv, an independent broadcasting program for contemporary art that started in 2011. He won the prize of 13th BT Award of Art Criticism. His essays include "The System that is able to re-written" and "Post-consumer society and reproduction of Image."